A+ A A-

Pretraga pitanja

O sahibi-uzuru, vitr i namazu po Takvimu

Pitanje

Esselamu alejkum!

Imam nekoliko pitanja!

1. Da li  se osoba kod koje se pojavi razlog (uzr) tokom samog uzimanja abdesta (konkretno meni se to desilo kod pranja nogu) može se smatrati sahibi-uzurom i da li treba taj abdest obnoviti, odnosno ponoviti?

2. Da li izlazak neke druge tečnosti iz nosa (osim krvi, gnoja i sl.) može pokvariti abdest? Konkretno mislim na onu osobu kod koje ta tečnost neprestano curi iz nosa usljed prehlade, gripe i sl? Da li se ona može smatrati sahibi-uzurom? 

3. Da li mogu podne-namaz obaviti u onom vremenu koje je naznačeno u takvimu, npr.za dan kada sam poslao ovaj mail vama podne-namaz prema takvimu je u 11.31? Inače, to pitanje postavljam iz razloga što u školu krećem u 12.00 (kada se obično tokom zimskog perioda u našim džamijama klanja podne) pa zbog toga ne bih želio da nadoknađujem ovaj namaz?

4. Da li se poslije vitr-namaza može klanjati noćni namaz ili vitr namaz mora biti posljedni namaz klanjan tokom dana? Dosad sam poslije vitr-namaza klanjao noćni namaz, jer sam smatrao da je period od obavljanja vitr-namaza do zore zaista dug period i da bi se trebao u tom pogledu iskoristiti. Međutim, tokom ramazana jedan efendija je rekao da vitr-namaz mora biti posljedni obavljeni namaz u danu. Inače te mubarek noći kada je spomenuo to mi smo obavili u džematu noćni namaz od 20 rekata pa smo onda klanjali vitr. Molim vas pojasnite mi neke specifičnosti svega ovog.

5. Jedne prilike u džamiji se dogodilo to da je jedan muktedija zbog nemogućnosti da stane u prvi saf,  jer je došao kasnije  morao slijediti imama sam samcat u drugom safu. Da li je njegov namaz ispravan? Ako se nekada nađemo u toj situaciji da klanjamo sami između minbera i zida (npr. za vrijeme džume)da li u tom slučaj trebamo imati bojazani za ispravnost klanjanja namaza u džematu?

 

Odgovor

1. Ako se uzur prilikom uzimanja abdesta javi rijetko, trebate obnoviti abdest, a ako je to redovna ili učestala pojava, onda nije neophodno obnavljati abdest od početka, analogno namazu, a i zato što bi to predstavljalo veliku poteškoću.

2. Curenje sline iz nosa, usljed prehlade i slično, ne kvari abdest. Osoba se u tom slučaju ne smatra sahib-i uzurom.

3. U vremenu označenom u Takvimu kao ulazak vakta podne namaza može se klanjati podne namaz, bez obzira što je to prije 12:00 sati. Bitno je da nastupi podnevsko vrijeme.

4. U principu, vitr namaz se klanja kao posljednji namaz i to što kasnije to bolje. Kao jedna vrsta pogodnosti, dozvoljeno je klanjati ga odmah poslije jacije namaza, kao što se radi kod nas u džematu u džamijama. Ukoliko bi neko tako postupio, pa želio kod kuć‡e klanjati još koji rekjat nafile, ne bi bilo zabranjeno, ali ni posebno poželjno. U to vrijeme mogu se obavljati i drugi dobrovoljni ibadeti, poput učenja Kur'ana, dova, čitanja korisnih djela, razmišljanja, pisanja i sl. Namaz, iako važan, nije jedini oblik dobrovoljnog ibadeta.

5. Načelno, jedna osoba ne čini saf. Zato treba izbjegavati situaciju da osoba u džematu klanja sama, izvan safa. Međutim, ako se desi da osoba uđe u džamiju, a safovi popunjeni, bez mogućnosti da nađe prazninu u safu ili da joj se priključi druga osoba, klanjat će sama u safu i namaz će joj biti ispravan. "Bojte se Allaha koliko ste u mogućnosti!" - kaže Uzvišeni u suri Et-Tegabun, 16. ajet. Isti je slučaj sa klanjanjem zasebno u prostoru između mimbera i zida. To treba izbjegavati osim kada nema druge mogućnosti usljed velike gužve i sl.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH